Chromebook år 1-3

Efter att ha sett hur Gårdby har introducerat chromebooks så kommer här deras bästa tips på hur man rent praktiskt kan arbeta med Chromebook i de yngre åldrarna (cred Charlotta Petersson:


  1. Logistiken måste fungera. Inloggningen måste ske snabbt.
    Om du har tillgång till ett antal chromebooks som ett antal elever ska dela på så ta en klasslista med elevernas adresser (kan du få av IT-service/alla som är Google admin ) och sätt/be att ngn sätter deras lösenord till ngt som är lätt att komma ihåg tex klass1förnamn.
    Om du tex har tillgång till 5 maskiner i klassrummet så numrera klasslistan så att elev 1 får maskin nr 1 osv. Du får då ca 4-6 elever som regelbundet kommer vara inloggad på en maskin. Logga in en gång på dator 1 med alla elever som ska vara inloggade på den maskinen så slipper eleverna skriva hela sin adress och behöver bara skriva lösenordet.
    Skriv ut en lapp där det står elevens adress -lösenord-datorns nummer. Denna lapp ger du i handen till eleven när hen ska jobba vid datorn.
  2.  Köp in ett gäng hörlurar. Vi har avtal i kommunen med supplies team de har dessa för en billig peng ca 20 kr. Visa hur talsyntesen fungerar och hur de kan läsa upp ord som de har skrivit och få förslag på ord mha appwritern. Därav behövs det hörlurar!
  3. Använd Google Classroom med eleverna tidigt så blir det ordning och reda på var deras dokument hamnar. Utnyttja möjligheten att bjuda in målsmän för att kontinuerligt visa vad ni jobbar med i skolan istället för att skriva ut arbeten och ge när elevernas slutar stadiet. Tänk på miljön.
  4. Leta upp webbaserade övningar som du mha Classroom sprider till eleverna. Här är ngr tips för nybörjare:
    -https://www.legilexi.org/ovningsbank/
    -https://www.elevspel.se/amnen/svenska/bokstavsnamn.html
    -https://www.elevspel.se/amnen/svenska/
    -https://www.elevspel.se/amnen/matematik/
    -http://ovningar.nok.se/default.cshtml?pid=1
    -https://nomp.se/nomp/matematik/11 (går att köra vissa delar utan konto)
    -https://www.matteboken.se/ovningsuppgifter (från år 3)
    -http://www.lattattlara.se/page47.html

    Via Skolon når du bla Skolpus och elevspel (utan reklam)
     
  5.   Var inte rädd att släppa lös eleverna på deras favoritsida Youtube. Men använd den pedagogiskt. Styr vad de söker efter, fråga vem som de tror har lagt upp filmen, varför har de lagt upp filmen osv. Lär dem att vara källkritiska...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar