fredag 29 april 2016

Tankar kring SETT i Kista 2016

Dagen efter man har kommit hem från SETT så vimlar det runt av tankar och intryck. Detta var femte året som mässan gick av stapeln. För mig var det första gången jag besökte mässan. Har varit på BETT-mässan i London två gånger innan och har denna mässa att jämföra med.

Mässan består av ett antal större föreläsningssalar och en utställningslokal där många företag vill sälja sina produkter. Det är inte en ren IT-mässa. Tekniken står visserligen i centrum i utställningsdelen (digitala läromedel och plattformsprodukter är vanligt), men i föreläsningarna ligger fokus på det nya lärandet. Inte tekniken i sig.

Men vad gjorde mest intryck på mig på SETT?  De föreläsningar som gjorde störst intryck på mig var föreläsningar som handlade om hur man kunde göra skolan på meningsfull genom att arbeta på annorlunda vis. Tex i föreläsningen "Om en borrmaskin heter Proffs så köp den inte!" av Josef Sahlin. Prezin han använde var den här:



I korta drag så hade han jobbat med källkritik genom att klassen fick sätta ihop en falsk hemsida om en ort som inte fanns -Fockenfors. Hur gör andra ( kallar han dusch) ? Hur skriver andra övertygande.  Hur presenteras tex ett landskap eller en stad?  Små tricks för att lura Googles algoritm tex lägga in Sveriges minsta kommun i samma mening som Fockenfors och därmed sökoptimera. 

Andra som gjorde intryck var Micke Gunnarsson. En väldigt intensiv föreläsning. Hittade ett youtubeklipp som fångar känslan på mässan:



"Vi lever inte bara idag vi genomlider!
Vi måste använda framtiden som lockbete inte hot
Mycket händer just nu. Tex e-sport är framtidens yrke, förarlösa bilar etc
Det nya normala. 100jobb som försvinner i framtiden (googla stiftelsen för strategisk forskning)
Lärare när jag behövde en hur skulle detta fungera?
Skulle jag själv vilja gå på min lektion?
Vad gör mina barn på nätet. Inte hur länge de är på nätet.
Hot och straff leder till tystnad. "   citat av Micke Gunnarsson


Just nu bara snurrar det runt i mitt huvud. Supertrött efter tre mycket givande dagar. Nu börjar jobbet med att skapa framtidens skola! /Eva 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar