onsdag 28 september 2016

Formida -ett smidigt redskap när man ska kommentera i Google Drive

Det tar tid att arbeta formativt och för att effektivisera hur man ger feedback till elever så är man ständigt på jakt efter tidsvinster. Äntligen har jag hittat ett supersmidigt verktyg för att ge kommentarer snabbt i driven. Det har nu gått en dryg månad sedan skolstart och många har mycket att kommentera i driven som eleverna har delat med oss.

Redskapet Formida är gratis och är ett tillägg till webbläsaren Chrome. Har testat det på Google dokument och det fungerar utmärkt.

Tex när jag ger feedback på elevernas lab.rapporter så är det ofta samma saker som jag skriver på många elevers arbeten. Formida går ut på att man väljer bland ett antal rubriker tex "Bra struktur och rubriker". När jag klickar på denna rubrik så öppnar sig en mera utvecklad kommentar som jag sedan väljer att kommentera med dvs "Du har en fin struktur på din rapport och rubrikerna är på rätt plats" är det som blir kommentaren. Dels så sparar jag en massa tid genom att det går snabbare att klicka en gång istället för att skriva hela den långa textmassan. Dels så kvalitetssäkrar jag att verkligen uttrycker mig på samma sätt till alla elever.



Formida ska också ha funktionen att kommentera på andra språk, jobba med matriser där man genom att markera i en matris så kommer det på en viss elevs matris. Men det får bli ett annat inlägg.....

2 kommentarer:

  1. När jag letar efter tillägg kommer formida inte upp!

    SvaraRadera
    Svar
    1. https://chrome.google.com/webstore/detail/formida-kommentera/cfnipddegoknjdoaakegpjnifdjgnhlk

      Radera