onsdag 10 maj 2017

Efter SETT

Efter några dagar på SETT (Scandinavian Educational Technology Transformation) surrar det i huvudet av intryck. Vi har hunnit med många inspirerande seminarier, föreläsningar och workshops. Detta kombinerat med en stor utställning har väckt en del tankar och idéer för framtiden. Här är några axplock från föreläsningarna:

Sara Bruun och Patricia Diaz, lärare med fokus på digitala verktyg, menar att vi bör fundera över vad digitala verktyg tillför undervisningen. Det är viktigt att pedagogiken står i fokus. En annan sak de reflekterade över i sin dialog var att det är viktigt att vi delger varandra både goda och mindre goda exempel, så att vi inte tror att det funkar för alla andra, och att jag själv gör fel. De tryckte också på vikten av att digitala läromedel måste vara interaktiva, kollaborativa i realtid och individanpassade. Det är viktigt att man kan följa varje elevs progression.
Bildresultat för alternativa lärverktyg – digitalt stöd för elevers språk- läs- och skrivutveckling
Johanna Kristensson, logoped och språkutvecklare i Halmstad, hade en föreläsning om alternativa verktyg. Hon menade att verktygen är bra för alla, och att de också ska erbjudas alla. Det leder bland annat till ökad likvärdighet och delaktighet. Hon har precis kommit ut med en ny bok.

Andreas Hedlund, IKT-pedagog i Skellefteå, pratade om programmering i förskola och skola. Han lyfte fram fyra perspektiv på programmering:

  • inlärningsperspektiv
  • arbetslivsperspektiv
  • demokratiperspektiv
  • genusperspektiv.
Kristina Alexandersson från Internetstiftelsen arbetar med att stärka medvetenheten kring internet. Hon menar att vi är de största säkerhetsriskerna och att vid sidan av bankuppgifter är inloggningsuppgifter till vår mejl det viktigaste att skydda. Hon påpekade också vikten av att ha säkra och starka lösenord och att aldrig använda samma inloggningsuppgifter till olika digitala tjänster. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar