För att man som lärare ska kunna skapa ett klassrum så måste först man bli tillagd i gruppen Google-klassrum lärare i vår domän. Maila ngn av IT-coacherna/IT-pedagogerna så lägger dom till er i gruppen. Annars så syns det inte "Skapa kurs" under + jämte ditt namn när du är inloggad. Se bilden nedan:
Nedan har du lite moment som är vanliga:
Hitta till Classroom: https://classroom.google.com . Logga in med ditt skolkonto som slutar på @skola.morbylanga.seFörsta gången du loggar in så ange att du är lärare (annars kan du inte skapa klasser). Gör du fel kan så måste vi lägga till dig i Google Classroomgruppen igen.
Skapa en klass, skriva en kort kursbeskrivning. Under OM så kan du bjuda in andra lärare. Under ELEVER så bjuder du lättast in eleverna genom att uppge en klasskod.
Olika typer av uppgifter som döljer sig i högra hörnet under + när du är i FLÖDE. Skapa UPPGIFT, MEDDELANDE, FRÅGA.
Nedan är en spellista från KSGYs Dominika Svensson:
Fördelar och nackdelar med Google Classroom:
Fördelar
|
Nackdelar
|
Man kan lätt ge varje elev ett Google dokument att skriva i genom funktionen “Ge en kopia till varje elev”
|
Mapparna organiseras enligt Uppgift 1- alla elevers namn, Uppgift 2-alla elevers namn osv. Man kan inte få allt material samlat kring en viss elev uppmappat.
|
Man ser vilka elever som anser sig vara klara med uppgiften, det blir ett naturligt avslut. Man kommenterar inte i all oändlighet.
|
Det är lite bökigt att lämna in dokumentet hela tiden när eleven för att eleven ska kunna redigera i texten. När eleven har lämnat in dokumentet så är det låst för rediigering av texten. Men kommentarer kan man fortfarande göra.
|
Bra att få allt samlat på ett ställe för läraren och eleven
|
Genom att “flytta en uppgift” så att den är högst i flödet så blir det lättare för eleverna att hitta i flödet. Men det kan bli rörigt om man inte delar upp kursen mha ÄMNE och döljer äldre ämnen.
|
Flera lärare kan jobba i samma klassrum
|
Inte särskilt öppet jämfört med en blogg.
|
Genom att sätta tidsgränser så underlättar man för eleverna att prioritera. |
Betygssytemet (grades) bygger på 100% rätt osv, inte betygen C, E osv.
|
Mycket bra redskap när man har många klassers arbeten att hålla redan på i driven
| Jobbar man inte så mycket med inlämning av arbeten/inte har många klasser så fungerar vanliga drive tillfredställande. Men någon digital yta (hemsida/gemensam drivemapp/facebooksida etc) för att dela med dig av dina genomgångar etc måste du ha. |
Tips på fördjupning för er som har kommit igång med Classroom:
- Google Classroom utifrån 3 pespektiv bla formativ bedömning (ca 30 min lång film). Filmen diskuterar bla Dylans 5 nyckelstrategier.
- 10 tips hur man använder Classroom effektivt
- Varför Google Classroom?
- Jobba med ÄMNE så att flödet blir bättre Motsvarigheten till "etiketter" i Blogger.
- Grading,
- Samspel med föräldrar
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar