tisdag 11 oktober 2016

Fler tankar kring Google Classroom.....

Vi blev många som ville lyssna på Karin Ekstrand och Magnus Livbom från Slottsskolan i Borgholm när de besökte Skansenskolan tisdagen den 11 oktober.

För att man som lärare ska kunna skapa ett klassrum så måste först man bli tillagd i gruppen Google-klassrum lärare i vår domän. Maila ngn av IT-coacherna/IT-pedagogerna så lägger dom till er i gruppen. Annars så syns det inte "Skapa kurs" under + jämte ditt namn när du är inloggad. Se bilden nedan:










Nedan har du lite moment som är vanliga:

Hitta till Classroom: https://classroom.google.com . Logga in med ditt skolkonto som slutar på @skola.morbylanga.se

Första gången du loggar in så ange att du är lärare (annars kan du inte skapa klasser). Gör du fel kan så måste vi lägga till dig i Google Classroomgruppen igen.

Skapa en klass, skriva en kort kursbeskrivning. Under OM så kan du bjuda in andra lärare. Under ELEVER så bjuder du lättast in eleverna genom att uppge en klasskod. 


Olika typer av uppgifter som döljer sig  i högra hörnet under + när du är i FLÖDE. Skapa UPPGIFT, MEDDELANDE,  FRÅGA.

Nedan är en spellista från KSGYs Dominika Svensson:



Fördelar och nackdelar med Google Classroom:


Fördelar
Nackdelar
Man kan lätt ge varje elev ett Google dokument att skriva i genom funktionen “Ge en kopia till varje elev”
Mapparna organiseras enligt Uppgift 1- alla elevers namn, Uppgift 2-alla elevers namn osv. Man kan inte få allt material samlat kring en viss elev uppmappat.
Man ser vilka elever som anser sig vara klara med uppgiften, det blir ett naturligt avslut. Man kommenterar inte i all oändlighet.
Det är lite bökigt att lämna in dokumentet hela tiden när eleven för att eleven ska kunna redigera i texten. När eleven har lämnat in dokumentet så är det låst för rediigering av texten. Men kommentarer kan man fortfarande göra.
Bra att få allt samlat på ett ställe för läraren och eleven
Genom att “flytta en uppgift” så att den är högst i flödet så blir det lättare för eleverna att hitta i flödet. Men det kan bli rörigt om man inte delar upp kursen mha ÄMNE och döljer äldre ämnen.
Flera lärare kan jobba i samma klassrum
Inte särskilt öppet jämfört med en blogg.
Genom att sätta tidsgränser så underlättar man för eleverna att prioritera.
Betygssytemet (grades) bygger på 100% rätt osv, inte betygen C, E osv.
Mycket bra redskap när man har många klassers arbeten att hålla redan på i driven
Jobbar man inte så mycket med inlämning av arbeten/inte har många klasser så fungerar vanliga drive tillfredställande. Men någon digital yta (hemsida/gemensam drivemapp/facebooksida etc) för att dela med dig av dina genomgångar etc måste du ha.  

Tips på fördjupning för er som har kommit igång med Classroom:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar