Idag var det en träff i Kalmar anordnad av Kalmar kommun och Advania. Efter en gemensam start så hade man möjlighet att delta på olika workshops.
Vid den gemensamma starten så lyftes bland annat frågor om framtidens lärmiljöer. Föreläsaren tipsade om att läsa alster av Peter C Lippman. Att försöka skapa hörn i sitt klassrum och L-formade klassrum var tydligen optimalt för att skapa flera små klassrum i rummet. Här kan du bla läsa om hans tankar om varför stora öppna ytor inte fungerar i en skola och hur man med små knep kan skapa dessa små breakout-områden där lärande sker.
Andra saker som lyftes i introt var att de är viktigt att öva på strategier för att minnas i skolan och där kunde ibland penna och papper vara lämpligt (tex för att man lättare lär sig nya saker när man aktiverar det motoriska sinnet genom att man skriver), ibland mobilen (tex anteckningar som du måste har tillgängliga snabbt) och ibland att skriva på dator (tex bearbeta en uppsats).
Ett flertal redskap presenterades under dagen. Många har vi själva anordnat workshops för i kommunen. För att nämna några som togs upp; Edpuzzle, Padlet, Screencastify, Google presentationer, Tillägg till Docs..
Ett nygammalt verktyg för mig var Nearpod. I Nearpod så skapar man sig en digital lektion där man både kan blanda exit tickets (som mentimeter) med innehåll. MAn slipper skifta mellan mentimeter ibland och sin presentation. En allt i ett lösning. Detta verktyg tänker jag testa på en årskurs 8 i kemi nästa vecka. Så här ser deras lektionsplanering ut i Nearpod: https://share.nearpod.com/XuT54SpIYL
Hej!
SvaraRaderaVet ni statusen för användandet av edpuzzle vs GDPR i dagsläget? Tex tillsammans med GSFE?