onsdag 10 oktober 2018

Workshop Programmering -allt från Bee Bot till effektivare kod

Hands on hjälp på plats
Jag kommer from v.41 att vara ute på kommunens skolor de dagar som min IT-tid ligger dvs tisdagar och torsdagar. Testar att vara ute i verksamheten istället för att erbjuda fortbildning efter kl 15. De närmaste 5 veckorna så är jag på Torslunda skola (tis) och Gårdby skola (tors). Därefter ska jag till Glömminge (torsdagar). Ledigt tis from v.47 för Alun/Färjestaden/Smaragd att boka!

Vid första besöket i Torslunda hann jag med att:
 -workshop Intro till Programmering i Förskoleklass. Nästa pass så introducerar vi Bee Bots i Förskoleklass.

Workshop del 2 Bee Bot Övningar
Workshop för lite äldre barn del 3 Datalogiskt tänkande
Workshop för lite äldre barn del 4 Effektivare Kod
-Prata lite med ngr lärare om hur man bäst organiserar sitt Google Classroom så att man nästa år kan använda gamla inlägg.
-mycket prat om pedagogik och om man inte kan göra ngt "roligt" på chromebookarna förutom att spela spel. Blev ett inlägg på bloggen som reflektion på kvällen.
-Installera 5 appar i svenska, matte och programmering på år 1:s ipadvagn med syfte att nästa gång visa apparna för ettorna. Det är en MDM-lösning på G i kommunen dvs IT-service skjuter ut vilka appar man ska ha på plattorna istället. Kräver inget apple-id. Detta kommer att spara massor av tid. Det tog över 3 timmar att installera apparna i Torslunda. Susanne och jag har börjat att klura på en APPlista med ca 5 appar i sv, ma osv som sedan IT-service kommer att skjuta ut till paddorna mha MDM-lösningen. Hellre att vi har ett fåtal appar som man vet fungerar och att de verkligen finns på paddorna när man ska ha dom än som det är nu. Idag är det bökigt att komma igång med ipaderna. De blir lätt liggande.

Jag hoppas att det ska bli mycket lättare att våga testa ngt man har gått och funderat på, men kanske skjutit på. Om inte så är jag ju en extra vuxen i klassrummet........

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar