torsdag 8 november 2018

Hur man vet om eleverna har lärt sig något?

Dylan William betonar att betonar att det är viktigt att  skapa effektiva diskussioner, aktiviteter och uppgifter som kan visa i vilken utsträckning eleverna har lärt sig/förstått. Ett sätt kan vara att använda sig av olika Exit tickets (aktiviteter i slutet av lektionen) tex Mentimeter Det är då viktigt att inte formulera frågan "har du lärt dig något?" utan istället formulera den utifrån vad eleverna skulle ha lärt sig, tex "Är 5 upphöjt med 3 detsamma som Alt 1 15 Alt 2 125 osv...

Man kan också använda sig att eleverna själva formulerar provfrågor eller frågor till sina klasskompisar. Här nedan följer lite förslag på olika redskap för att låta eleverna formulera Exit tickets:




  • be eleverna göra egna tankekartor över området. Tex Mindmup 2.0 kan man jobba flera i samma tankekarta
  • låta eleverna tillverka egna flashcards som de sedan får använda för att sammanfatta arbetsområdet för en kompis.
  • be eleverna att tillverka en egen fusklapp som max får vara 10x10 cm stor. Vad ska de ta med? Vad är viktigt inom detta området? Givetvis så får de ta med lappen till provet!
  • låta eleverna ta en bild och i bilden sedan bädda in små ljudspår mha Thinglink där de berättar om vad bilden handlar om.
  • tillverka en egen serie i Creaza  (nås via skolon
  • i matematiken så ska de hitta på en liknande uppgift som en annan grupp får lösa.
  • presentera felaktiga elevlösningar där eleverna ombedes att hitta felen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar